THEATRICAL CULTURE OF MARIUPOL IN THE PERIOD OF GERMAN OCCUPATION (1941 – 1943)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2519-058x.6.123754

Keywords:

theatrical culture, Taras Shevchenko Mariupol Drama Theatre, German occupation, theater, repertoire.

Abstract

The aim of this paper is to explore the main tendencies and changes that happened inside the development of theatre culture of Mariupol during the German occupation 1941 1943 years. Until this time, Mariupol theatre art wasn’t studied yet as single cultural phenomena, that is why it needs more detailed exploration.

Basing on these memories, published articles and reviews of various theatre critics master, the author has analyzed the specific activities of repertoire, the specific features of touring activities and also highlighted the artistic accomplishments of theatre team during the German occupation 1941 1943 years.

The main thesis of the article is the theatrical culture of Mariupol during the German occupation 1941 1943 years. The author considers the influence of society, «Enlightenment» in the development of theatrical art in the region. Considerable attention is paid to the repertoire, creative search of the cast and the main problems of the theater. In the article examines the role of the Theatre in cultural life of the region's population.

The research novelty of the article is specified by its involvement to the research references of new factual material from the history of Ukrainian theatre.

So then, at the period explored, the team of theatre has already succeeded with reasonable artistic revenues, it also has become rather than interesting and well-organized ensemble of actors which could decide complicated artistic plans. If the theater had a propagandistic significance for the occupation, for the inhabitants of the region it was able to revive Ukrainian culture, satisfy the basic needs of the population for information, artistic impressions, psychological relief.

Despite the hardships of everyday life and prevalence of propagandistic clichés, the cultural life did spring through the cracks and penetrated several domains. Cultural institutions under the Nazi rule, whose history remained shrouded in silence throughout the Soviet rule, still await a serious study. The results of the thesis can be may applied as the theoretical foundation for preparing materials on history and theoretical knowledge of Ukrainian culture, educational courses of cultural science, drama study with its encyclopedia publishers and methodological manuals

References

Балетний концерт, 1942 – Балетний концерт 5 липня // Маріюпільська газета. 1942. № 83. 7 липня. С. 2.

Гайдабура, 1990 – Гайдабура В. М. Театр, захований в архівах. Сценічне мистецтво в Україні періоду німецько-фашистської окупації (1941 – 1944). К.: Мистецтво, 1998. 220 с.

Гайдабура, 2004 – Гайдабура В. М. Театр між Гітлером і Сталіним: Україна. 1941 – 1944. Долі митців. К.: Факт, 2004. 320 с.

Дивертисмент, 1943 – Дивертисмент у театрі ім. Шевченка // Маріюпільська газета. 1943. № 71. 24 червня. С. 4.

Донецька Шевченкіана, 2014 – Донецька Шевченкіана у датах і подіях: 1851 – 2014 / Укладач: Т. Г. Пішванова. – Донецьк: Український культурологічний центр, Донецьке відділення НТШ, ТОВ «Східний видавничий дім», 2014. 176 с.

Зав’ялова, 1942 – Зав’ялова С. Завдання драматичної секції «Просвіти» // Маріюпільська газета. 1942. № 110. 26 серпня. С. 4.

Комедія, 1943 – Комедія «Одна кімната» // Маріюпільска газета. 1943. № 70. 22 червня. С. 4.

Культурне життя, 1942 – Культурне життя // Маріюпільська газета. 1942. № 98. 30 липня. С. 2.

Культурноосвітня робота, 1943 – Культурноосвітня робота // Маріюпільська газета. 1943. № 35. 30 березня. С. 4.

Мариуполь, 2008 – Мариуполь и его окрестности: взгляд из XXI века: / Р. П. Божко, Т. Ю. Були, Н. Н. Гашененко и др. Мариуполь: «Рената», 2008. 428 с.

Озівський, 1943 – Озівський О. Культурна хроніка. У Маріюполі // Маріюпільська газета. 1943. № 39. 10 квітня. С. 4.

Озівський, 1942 – Озівський О. Перед прем’єрою // Маріюпільська газета. 1942. № 54. 7 травня. С. 2.

Озівський Театр, 1942 – Озівський О. Театр Т. Г. Шевченка на фронті // Маріюпільська газета. 1942. № 53. 5 травня. С. 2

Перші концерти, 1942 – Перші концерти маріюпільської «Просвіти» // Маріюпільска газета. 1942. № 113. 2 вересня. С. 4.

Прем’єра, 1943 – Прем’єра «Коварство і любов» // Марієпільска газета. 1943. – № 64. 8 червня. С. 3–4.

П’ятдесят раз, 1943 – П’ятдесят раз «Без Вини винні» на сцені Маріюпільського театру // Маріюпільська газета. 1943. № 88. 3 серпня. С. 4.

Репертуар, 1943 – Репертуар театру ім. Шевченка // Маріюпільська газета. – 1943. № 76. 6 липня. С. 4.

Святкування, 1943 – Святкування 129 роковин…// Маріюпільська газета. 1943. № 29. 11 березня. С. 4.

Титаренко, 2008 – Титаренко Д. Театр, кіно, періодика, музеї: культурне життя українських областей зони військової адміністрації // Україна модерна. 2008. Ч. 2 (13). С. 131–146.

Тополя, 1943 – Тополя А. «Для вас». Премєра Вар’єте // Маріюпільська газета. 1943. № 89. 5 серпня. С. 4.

У міському театрі, 1943 – У міському театрі ім. Шевченка // Маріюпільська газета. 1943. № 54. 15 травня. С. 4.

Чуприк, 1998 – Чуприк Л. Н. Научная справка из истории Мариупольського театра. Архив Мариупольського краеведческого музея. Мариуполь, 1998. 28 с.

How to Cite

Демідко, О. (2018). THEATRICAL CULTURE OF MARIUPOL IN THE PERIOD OF GERMAN OCCUPATION (1941 – 1943). EAST EUROPEAN HISTORICAL BULLETIN, (6). https://doi.org/10.24919/2519-058x.6.123754

Issue

Section

Articles